.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وام 3 میلیارد دلاری چگونه پرداخت می شود؟

صنعت گران در شرايطي كه از سه قفله شدن خزانه بانك مركزي مدام گلايه مي‌كنند، از اين پس تحت ضوابط خاصي وام خواهند گرفت. دولت با تعيين ضوابط جديدي تا سقف 20ميليون دلار (معادل 20ميليارد تومان) به متقاضيان غيردولتي وام مي‌دهد.

براساس اين گزارش، دولت براي تامین منابع ارزی مورد نیاز واحد‌های تولیدی برای واردات مواد اولیه،‌ قطعات یدکی، مواد مصرفی، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز، ضوابط اعطای بالغ بر 3میلیارد دلار تسهیلات ارزی به بخش غیردولتی را تعیین کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس جز «د» بند 6 قانون بودجه سال 88 کل کشور، در اجرای بند 3 ماده 28 قانون اجرای سیاست‌های اصل 44، بانک مرکزی موظف شده به منظور افتتاح خط اعتباری ارزی جهت افزایش سهم تسهیلات ارزی بخش‌های غیردولتی، از محل منابع ارزی خود مبلغ 3میلیارد دلار در بانک‌های عامل جهت واحدهای تولیدی سپرده‌گذاری کنند.به همين منظور، وزیران عضو کار گروه حمایت از تولید بنا به پیشنهاد وزارت صنایع و معادن و بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران، ضوابط اعطای تسهیلات ارزی موضوع جز «د» بند 6 قانون بودجه سال 88 کل کشور را به تصویب رساندند.براساس این ضوابط، مقرر شد به منظور تامین منابع ارزی مورد نیاز واحد‌های تولیدی بخش غیردولتی (خصوصی و تعاونی) بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل، با اخذ تاییدیه از وزارتخانه‌هاي تخصصی ذی‌ربط (صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و در مورد نیروگاه‌ها با اخذ تاییدیه از وزارت نیرو) نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل براي تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح‌هاي تولیدی و خدمات مربوط نیمه تمام و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی در قالب یکی از عقود قانون عملیات بانکی بدون ربا اقدام کند.

مدت تامین مالی جهت سرمایه در گردش برای ورود مواد اولیه قطعات یدکی و مواد مصرفی واحد‌های تولیدی حداکثر یکسال خواهد بود که چهار ماه آن برای دوره استفاده و هشت ماه دیگر جهت دوره باز پرداخت منظور می‌گردد، تسهیلات مزبور باید در پایان دوره یاد شده در یک مرحله تادیه گردد.

همچنین حداکثر مدت تامین مالی جهت خرید و ورود ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح‌هاي تولیدی نیمه تمام به مدت شش سال خواهد بود که دو سال آن برای دوره استفاده و تنفس و چهار سال دیگر برای دوره باز پرداخت منظور می‌گردد بازپرداخت تسهیلات مذکور حداکثر در هشت قسط مساوی متوالی شش‌ماهه یا پلکانی به تشخیص بانک عامل با حداکثر دامنه نوسان پانزده درصد خواهد بود. پرداخت اولین قسط نیز پس از پایان دوره استفاده یا تنفس (در صورت وجود دوره تنفس با تشخیص بانک عامل) می‌باشد؛ مشروط بر آنکه طول دوره تامین مالی با احتساب دوره‌هاي استفاده تنفس و باز پرداخت از حداکثر 72 ماه تجاوز نکند.

ضمنا متقاضیان ورود مواد اولیه قطعات یدکی و مواد مصرفی و همچنین واردکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات طرح‌های تولیدی نیمه تمام موظفند به ترتیب حداکثر ظرف مدت سه و شش ماه از تاریخ انعقاد قرار داد نسبت به گشایش اعتبار اسنادی اقدام كنند. سررسید اعتبارات اسنادی مفتوحه بابت ورود مواد اولیه قطعات یدکی و مواد مصرفی نیز حداکثر چهار ماه خواهد بود.

25 درصد آورده اعتبار اسنادی

میزان آورده متقاضی حداقل بیست‌وپنج درصد مبلغ اعتبار اسنادی خواهد بود که پانزده درصد آن را در زمان گشایش اعتبار اسنادی و ده درصد باقیمانده را هنگام معامله اسناد به ارز یا ریال تامین می‌كند. میزان تسهیلات ارزی حداکثر هفتاد و پنج درصد مبلغ اعتبار اسنادی خواهد بود.

چهار ارز مجاز

بر اساس این مصوبه، اعطای تسهیلات به یورو، درهم امارات، ین ژاپن و لیر ترکیه مجاز است. متقاضی یا متقاضیان تسهیلات و سهامداران شخص حقوقی که بیش از ده درصد سهام را دارند باید فاقد بدهی سررسید گذشته معوق تعیین تکلیف نشده و چک برگشتی باشند.

سود تسهیلات و جریمه دیرکرد

نرخ سود تسهیلات هفت درصد در سال است که دو درصد آن به بانک عامل تعلق می‌گیرد. نوسانات نرخ ارز‌ها در برابر یکدیگر و همچنین در قبال ریال کلا به عهده تسهیلات گیرنده خواهد بود. چنانچه تسهیلات گیرنده زودتر از موعد مقرر نسبت به بازپرداخت و تسویه تسهیلات خود اقدام کند، سود مستتر در اقساط زود پرداخت از بدهی مشتریان کسر خواهد شد.

برداشت از حساب عامل برای تسویه

بانک عامل متعهد و مکلف است ظرف چهار روز کاری پس از سررسید اقساط نسبت به پرداخت اصل و سود تسهیلات و نیز جریمه دیرکرد موضوع ماده 13 به بانک مرکزی اسلامی‌ایران اقدام کنند. در غیر این صورت بانک مرکزی مجاز است به هر نحو از جمله برداشت از حساب‌های بانک عامل نسبت به انجام تسویه مبادرت ورزد در این صورت مطالبات بانک عامل از تسهیلات گیرنده از محل وثایق ماخوذه (کافی، ‌مطمئن، ‌بلامعارض) وصول خواهد شد.

12 درصد جریمه دیرکرد

در صورت تاخیر در تادیه بدهی اعم از اصل و سود در سرسید بازپرداخت 12درصد جریمه دیر کرد علاوه بر نرخ سود در سال به تسهیلات گیرنده تعلق می‌گيرد که با توجه به الزامات فوق، کل جریمه تاخیر متعلق به بانک عامل خواهد بود. افتتاح اعتبارات اسنادی در قالب این دستورالعمل محدود به واردات کالا به سرزمین اصلی است و ورود کالا به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

پرداخت تسهیلات ارزی در خصوص خرید کالاهای مورد نظر با گشایش اعتبار اسنادی به نفع فروشندگان خارجی و در قبال ارائه اسناد درخواستی امکان‌پذیر است.

شرط بازرسی کالا

درج شرط بازرسی کالا در شرایط اعتبار اسنادی الزامی‌ است و گواهی بازرسی باید به همراه سایر اسناد جهت معامله و پرداخت وجه به بانک کارگزار ارائه شود. باز پرداخت اصل سود و جریمه دیرکرد، به همان ارزی خواهد بود که جهت وجه اسناد اعتبار پرداخت شده است و تادیه آن با توجه به حساب‌های موجود آن بانک در شبکه تسویه داخلی مبادلات ارزی نیز امکان‌پذیر است.

حداکثر20 میلیون دلار یا 20 میلیارد تومان

نرخ تسعیر در هر مورد که ضرورت یابد، نرخ روز بازار بوده و مبنای نرخ تبدیل ارز‌ها (در صورت ضرورت) نرخ دو روز کاری قبل از والور (تاریخی که در آن باید وجوه پرداخت یا دریافت گردد)، ‌قید شده در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی خواهد بود. حداکثر مجموع تسهیلات به هر ذی‌نفع واحد برای واحد‌های تولیدی با لحاظ شدن نرخ ارز در روز انعقاد قرارداد نباید از 20میلیون یورو یا معادل آن به درهم امارات، ین ژاپن و لیر ترکیه تجاوز كند.

جریمه 12درصدی و پروانه ترخیص

متقاضی مکلف است پروانه ترخیص قطعی کالا را حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از پرداخت وجه اسناد در وجه فروشنده خارجی به بانک عامل ارائه کند. در صورت عدم ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا در مهلت مقرر (سه ماه) از تاریخ پرداخت وجه جریمه‌ای به میزان دوازده درصد به تسهیلات اعطایی تعلق می‌گیرد که باید به همراه اصل و سود تسهیلات در پایان مهلت تعیین شده توسط آن بانک از مشتری اخذ و تماما به حساب بانک مرکزی واریز شود.

اگر مشتری استنکاف کند

در صورت استنکاف مشتری از تادیه بدهی مربوطه بانک باید مبلغ مورد بحث را از منابع خود تسویه كند در این صورت کل جریمه تا زمان تسویه بدهی متعلق به بانک عامل خواهد بود. ضمنا در صورتی‌که باز پرداخت تسهیلات از سوی تسهیلات گیرنده بعد از سر رسید‌های تعیین شده برای دوره باز پرداخت انجام شود در خصوص تاخیر صورت گرفته و عدم ارائه پروانه سبز گمرکی مربوط صرفا جریمه‌ای به میزان دوازده درصد به مشتری تعلق می‌گیرد.

در صورت در خواست «پرداخت پیش از موعد» مراتب باید بلافاصله به اطلاع اداره تامین اعتبارات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران رسانده شود تا پس از اصلاح مفاد اعلامیه مربوط و ابلاغ آن به بانک عامل نسبت به پرداخت پیش از موعد اقدام شود.

... و اما بانک مرکزی

نحوه پوشش وجه اعتبارات اسنادی از سوي اداره عملیات ارزی بانک مرکزی به شرح زیر انجام خواهد شد:

الف– بانک عامل در هنگام افتتاح اعتبار و ضمن مخابره متن کامل اعتبار به بانک معامله‌کننده باید تقاضای پوشش اعتبار اسنادی از محل منابع بانک مرکزی جمهوری ایران را به بانک پوشش دهنده (که توسط اداره بین‌المللی بانک مرکزی اعلام خواهد شد) ارائه نموده و رونوشت پیام مزبور را به همراه در خواست کتبی با ذکر دوره باز پرداخت مربوطه جهت اقدامات مقتضی به اداره عملیات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران ارسال کند.

ب– اداره عملیات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پس از کنترل نامه و پیام سوئیفت با ارسال پیام سوئیفتی به بانک پوشش دهنده اجازه می‌دهد تا نسبت به پوشش اعتبار موردنظر اقدام کند.

پ– بانک معامله کننده پس از معامله اسناد اقدام به وصول وجه از حساب پوشش معرفی شده خواهد نمود و اعلامیه بدهکار از طریق بانک پوشش‌دهنده به اداره عملیات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران جهت صدور اسناد لازم و اتمام مراحل اجرایی کار ارسال می‌ شود.

ت– در رابطه با کلیه تغییرات اعتبارات اسنادی اعم از افزایش، ‌کاهش، ‌تمدید یا ابطال (که لزوما باید به اطلاع بانک پوشش دهنده رسانده شود) طبق موارد فوق عمل می‌شود.

ث– بانک عامل مکلف است آمار و اطلاعات مربوطه را به صورت مستمر و ماهانه بر روی دیسکت یا لوح فشرده به اداره آمار و تعهدات ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران در قالب جداول مقرر از سوی اداره یاد شده ارسال کند. همچنين در صورت بروز هر گونه ابهام یا انعکاس موارد خاص از سوی بانک عامل یا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط بانک مرکزی مجاز است تصمیمات مقتضی را اتخاذ و حسب ضرورت مفاد این دستورالعمل را اصلاح کند.

این تصویب نامه در تاریخ 27/10/88 به تایید ريیس‌جمهور رسیده و از سوي معاون اول ريیس‌جمهور برای اجرا به وزارت صنایع و بانک مرکزی ابلاغ شده است.

چند بند از خبر

چند بند از خبرتسهيلات فقط به بخش خصوصي و تعاوني و به شرط اخذ تاييديه از وزارت صنايع و معادن، جهاد كشاورزي و در مورد نيروگاه‌ها به وزارت نيرو، تعلق مي‌گيرد.‌

اين تسهيلات براي تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز طرح‌هاي تولیدی و خدمات مربوط نیمه تمام و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی پرداخت مي‌شود.

مدت تامین مالی برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و مواد مصرفی واحد‌های تولیدی حداکثر یکسال خواهد بود که چهار ماه آن برای دوره استفاده و هشت ماه دیگر جهت دوره بازپرداخت منظور می‌شود.

حداکثر مدت تامین مالی براي خرید و ورود ماشین‌آلات، شش سال خواهد بود که دو سال آن برای دوره استفاده و تنفس و چهار سال دیگر برای دوره باز پرداخت منظور می‌شود.
بازپرداخت تسهیلات فوق، حداکثر در 8 قسط مساوی متوالی شش ماهه یا پلکانی (به تشخیص بانک عامل) با حداکثر نوسان 15درصد خواهد بود.

اعطای تسهیلات به یورو، درهم امارات، ین ژاپن و لیر ترکیه مجاز است و میزان آورده متقاضی بايد حداقل 25درصد مبلغ اعتبار اسنادی باشد.

متقاضیان تسهیلات و سهامداران شخص حقوقی که بیش از ده درصد سهام را دارند باید فاقد بدهی سررسید گذشته معوق تعیین تکلیف نشده و چک برگشتی باشند.

نرخ سود تسهیلات 7درصد در سال است که دو درصد آن به بانک عامل تعلق می‌گیرد.
نوسانات نرخ ارز‌ها در برابر یکدیگر و همچنین در قبال ریال کلا به عهده تسهیلات گیرنده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.06 seconds.